Knelpunt : Leopoldlaan – Albrechtlaan – Kruispunt Colruyt

ook reeds vroeger besproken : melding 10/10/2017

Doorgegeven via Site Stad Aalst

  • Ik had graag 2 verkeerssituaties voorgelegd: 1/ Ik rijdt op de Brusselsestwg richting Aalst en rijdt naar de Colruyt. Blijkbaar zijn recent de verkeerslichten anders geprogrammeerd, maar loopt dit volgens mij niet correct. Als ik wil indraaien voor de Colruyt moet ik wachten tot alle verkeer van Aalst richting Asse door is. Ondertussen staat het licht voor mijn kant al op rood. En als het zeer druk is sta ik er nog als het groen wordt voor degenen die van het OLV en Colruyt komen!!!!! Kan dit eens bekeken worden aub? 2/a ik rijdt met de fiets naar het werk vanuit Erembodegem richting watertoren. Prachtige fietsbaan langs de achterkant van het park. Ik rijdt links de Désiré De Wolfstraat op en dan is het sprookje voorbij. Momenteel is het nog rustig, maar als binnenkort de werken aan het kerkhof voorbij zijn, zal het aan het Burgermeesterplein opnieuw superdruk worden. Het begint al bij de Eugeen Bosteelsstraat waar het verkeer voluit het Burgermeesterplein oprijdt….Oversteken op dit slecht belicht verkeersplein is geen sinecure. Waarom werkt men niet eens iets volledig af als men aan iets begint? b/ OP de Désiré De Wolfstraat is een mooi breed fietspad aangelegd. Ik gebruik dit ook als ik richting Erembodegem rijdt, maar mag dit wel? Boze bewoners maakten mij attent dat ik de straat op moet…. Eigenlijk is de situatie niet duidelijk. Ook op het einde van de straat is de situatie onduidelijk en gevaarlijk, als je rechts rijdt op de D. de Wolfstraat. Je moet als fietser oversteken, maar je hebt auto’s die links van je de straat passeren, en die voorrang hebben op het verkeer van de Erembodegemstraat. Afin, de bedenker zou zijn fiets eens moeten nemen en dit traject eens afrijden…. Alvast bedankt om deze situaties eens te bekijken
  • Elke dag steek ik met de fiets 2x de Leopoldlaan over ter hoogte van de Moorselbaan. Bij een groen fietserslicht dien ik vaak te stoppen voor auto’s die willen afslaan en mij niet gezien hebben of denken dat ze niet hoeven te stoppen. Nochtans maak ik gebruik van fietslichten en een fluorescerend hesje. Wat mij opvalt is dat de auto’s wel stoppen voor mensen die het zebrapad oversteken en daarbij zelfs de weg voor het fietspad blokkeren. Bovendien zag ik ook dat bij het oversteken van de Moorselbaan ter hoogte van de Leopoldlaan (andere richting kruispunt) de fietspaden op het kruispunt geschilderd staan, wat automobilisten er bewust van maakt dat daar fietsers oversteken. Is het evt. mogelijk dit of een andere markering ook in de rijrichting van de Moorselbaan aan te brengen a.u.b.? Alvast bedankt voor een antwoord.
  • Kruispunt Aalbrechtlaan-Steenweg Aalst.Brussel(kruispunt Colruyt) Komende van Brussel (fiets) rijdende richting Zeebergbrug zijn er Verkeerslichten oa voor fietsers , wanneer het verkeerslicht voor de fietsers op groen staat , is er tezelfdertijd groen voor de auto’s komende van de Zeebergbrug richting OLV ziekenhuis . Volgens mij een zeer gevaarlijke situatie. Graag het nodige om deze gevaarlijke situatie op te lossen

bespreking Structureel overlegmoment met Stad Aalst 20/02/2018

  • Suggestie van aftelsysteem (opmerking: dan best korter dan de bestaande 180 seconden)
    Zodat fietsers ook weten bij hun ’te lange’ wachten wanneer ze eindelijk mogen oversteken, en niet verrast worden door het plotse groen.
  • Mechanisch tellen van fietsgebruik door lussen
  • Acties:
    • Plannen AWV Albrechtlaan checken op tellingen
    • Wat zijn mogelijke lichtengeregelde alternatieven voor fietsers (nakijken factsheets)
    • Follow up stad :
      1. vraag in verband met volledige herprogrammering cyclus door AWN? Wat houdt deze juist in?
      2. Bespreking AWV  kruispunten Colruyt/De Vilanderstraat: problematiek nogmaals meegeven.

AWV heeft een studie aangevraagt voor Rondpunt Haring, tot en met kruispunt Tereos/De Vilanderstraat, maar zowel FB als de stad zijn nu vragende partij om dit onderzoek door te trekken tot kruispunt Colruyt, om een volledige duidelijkheid te hebben over mogelijkheden en veiligheid voor fietsers.

Follow by Email
Facebook
Twitter
Instagram