Het tegenargument: We hébben al betaald via onze auto- en wegenbelastingen

Net lezen we op 30 dagen minder wagen:

We zullen je een geheim verklappen: kinderen zitten niet graag in auto’s 😱
Logisch, want met de fiets of de trein krijg je gegarandeerd veel meer avontuur, vrijheid en stijgt de kans om te stoppen bij een ijsjeskraam.

en toch blijven heel wat weggebruikers halsstarring in die wagen zitten want zij zijn diegenen die ons wegennet betalen.

Vlaanderen heeft het dichtste wegennet van Europa, met gemiddeld 4,8 kilometer aan verharde wegen per vierkante kilometer. Het afgelopen decennium kwam er 170 kilometer aan verharde gewestwegen bij, ten opzichte van 63 kilometer fietspad. Dat blijkt uit cijfers van het AWV. De betonnering hield de verkeersopstopping niet tegen (die nam zelfs toe), maar bleef niet zonder gevolgen. Het verstoort het bodemleven, versterkt de effecten van droogteperiodes en hittegolven én is een aanslag op de biodiversiteit.

Maar volgens ‘de andere’ Kris Peeters moeten oud-eigenaars toch maar eens verder durven kijken (artikel 22 april 2022:De transfers die (bijna) iedereen normaal vindt)

Er bestaat in ons land een financiële transfer van meerdere miljarden van niet-autogebruikers naar autogebruikers. Kennelijk vinden, op Open VLD en Groen na, alle Vlaamse politieke partijen – van extreemrechts tot extreemlinks – dit heel logisch en rechtvaardig.
Alleen in Denemarken worden de kosten verbonden aan het autoregime gedekt door de autogebruikers zelf. Bij ons wordt niet eens de helft van de kosten gedekt.

figuur 6 – Pricing instruments on transport emissions
Klik op figuur en lees volledige tekst

Hoe kan het dan dat er geen draagvlak is voor bvb een kilometerheffing of rekeningrijden?

Misschien moeten deze cijfers wat meer verduidelijkt worden en moet de uitleg door een onafhankelijk persoon met gedegen kennis van zaken gegeven worden…

Follow by Email
Facebook
Twitter
Instagram