Van 70 naar 50 km/u: een slimme keuze voor veiliger fietsverkeer!

π²π¦π
Snelheid en verkeersveiligheid gaan hand in hand. Hoe sneller een voertuig rijdt, hoe groter de kans op ongevallen Γ©n hoe ernstiger de gevolgen.
Zeker voor fietsers en voetgangers β de meest kwetsbare weggebruikers β maakt een verlaging van 70 naar 50 km/u op bovenlokale wegen een wereld van verschil! ππ΄ββοΈ
Waarom 50 km/u in plaats van 70? β οΈ
Op veel wegen buiten de bebouwde kom is 70 km/u nog de norm, maar in realiteit zijn deze wegen vaak niet veilig ingericht voor fietsers en voetgangers. Daarom pleit het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid ervoor om de snelheidslimiet te verlagen naar 50 km/u op gevaarlijke wegen. Dit heeft heel wat voordelen:
β
Minder zware ongevallen β Bij een botsing aan 70 km/u is de kans op dodelijk letsel 4x hoger dan bij 50 km/u.
β
Meer overzicht en reactietijd β Een lagere snelheid zorgt ervoor dat bestuurders sneller kunnen reageren op fietsers en voetgangers.
β
Meer fietscomfort en minder stress β Fietsen naast snel rijdend verkeer voelt onveilig en onaangenaam. Een lagere snelheid maakt de weg aangenamer voor fietsers.
Niet enkel snelheid, maar ook infrastructuur! ποΈ
Een snelheidsverlaging is een goede stap, maar de weginrichting moet ook fietsvriendelijker worden!
Brede fietspaden, duidelijke markeringen en veilige oversteekplaatsen zorgen ervoor dat fietsers en voetgangers zich veilig kunnen verplaatsen.
50 km/u: een kleine verandering met een grote impact π±
Door van 70 naar 50 km/u te gaan op gevaarlijke wegen, kiezen we voor een veilige, aangename en duurzame mobiliteit.
Dit is geen strijd tegen de auto, maar een stap naar een verkeerssysteem waarin iedereen β van jong tot oud β zich veilig kan verplaatsen. π²πΆββοΈ
Fietsersbond Aalst steunt deze maatregel en blijft ijveren voor een stad en regio waar fietsen een volwaardige en veilige keuze is. Doe jij mee? Sluit je aan en laat van je horen! π
