Verkeersregels gelden voor iedereen 🚲⚖️

Bron: artikel HLN 08/05/2026

De recente uitspraak waarbij een student een boete van 400 euro kreeg voor gevaarlijk fietsgedrag zorgt voor heel wat reacties. Sommigen vinden de sanctie streng, anderen noemen het terecht.

Vanuit Fietsersbond afdeling Aalst willen wij vooral één duidelijke boodschap meegeven:

verkeersregels gelden voor iedereen.

Als fietsers vragen we terecht veilige fietsinfrastructuur, respect van automobilisten en meer aandacht voor kwetsbare weggebruikers. Maar dat betekent ook dat wij als fietsers onze eigen verantwoordelijkheid moeten opnemen. Wie door rood rijdt, voetgangers in gevaar brengt, tegen de richting fietst waar het niet mag of roekeloos rijdt, brengt niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook andere weggebruikers én het imago van alle fietsers.

Het niet respecteren van verkeersregels maakt het net moeilijker voor de vele fietsers die zich wél correct gedragen. Elke keer iemand bewust regels negeert, groeit de frustratie bij andere weggebruikers. Dat leidt tot spanningen, veralgemeningen en minder begrip voor fietsers in het verkeer.

Daarom staan wij ook achter gerichte handhaving. Niet om fietsers “te pesten”, maar omdat verkeersveiligheid begint bij duidelijke regels die voor iedereen gelden én gecontroleerd worden. Handhaving moet daarbij wel logisch, proportioneel en gericht op gevaarlijk gedrag zijn. Een waarschuwing waar het kan, een sanctie waar het moet.

Meer controles alleen lossen natuurlijk niet alles op. Goede infrastructuur, duidelijke verkeerssituaties en wederzijds respect blijven minstens even belangrijk. Maar veiligheid in het verkeer is een gedeelde verantwoordelijkheid. Of je nu met de fiets, auto, step of te voet onderweg bent: respect voor de regels maakt de weg veiliger voor iedereen.

Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde:
veilig thuis geraken. 🚲❤️