Waar zijn de kinderen op de fiets gebleven?

Op vrijdag 29 mei nam ook Fietsersbond Aalst deel aan de grootschalige kindertelling die overal in Vlaanderen werd georganiseerd. Vrijwilligers telden hoeveel kinderen zich zelfstandig verplaatsen met de fiets naar school. De resultaten die recent bekendgemaakt werden, stemmen tot nadenken.

Ook VRT Nieuws berichte vandaag over dit probleem: Eerste Vlaamse kinderfietstelling brengt jonge fietsers in kaart: “Nood aan betere infrastructuur”

Ook in Aalst kwamen we helaas tot dezelfde vaststelling als in veel andere steden en gemeenten: er fietsen nog maar weinig jonge kinderen zelfstandig naar school.

Waar vroeger kinderen vanaf jonge leeftijd alleen of met vriendjes naar school fietsten, zien we vandaag vooral auto’s aan de schoolpoort. Veel ouders maken die keuze niet omdat ze dat graag willen, maar omdat ze zich zorgen maken over de verkeersveiligheid. Drukke wegen, te hoge snelheden, onveilige kruispunten en ontbrekende fietsinfrastructuur zorgen ervoor dat zelfstandig fietsen voor veel gezinnen geen vanzelfsprekende keuze meer is.

Dat is jammer. Want zelfstandig leren fietsen en zich verplaatsen is een belangrijke stap in de ontwikkeling van kinderen. Het geeft hen vrijheid, zelfvertrouwen, verkeersinzicht en beweging. Bovendien zorgt meer fietsen voor minder verkeer rond de schoolpoorten, wat de situatie opnieuw veiliger maakt voor iedereen.

De resultaten van de telling tonen aan dat we nood hebben aan een andere kijk op onze openbare ruimte. Daarom pleit Fietsersbond Aalst voor de invoering van de #Kindnorm. (https://www.mobiel21.be/nl/initiatieven/coalitie-kindnorm)

De Kindnorm vertrekt vanuit een eenvoudige vraag: kunnen kinderen zich hier zelfstandig en veilig verplaatsen? Als een straat, kruispunt of wijk niet veilig genoeg is voor een kind van tien jaar om zich zelfstandig te verplaatsen, dan is er werk aan de winkel.

Een stad op kindermaat is tegelijk een stad die beter werkt voor iedereen. Ouderen, mensen met een beperking, voetgangers en fietsers profiteren mee van veilige en toegankelijke straten.

Wij dromen van een Aalst waar kinderen opnieuw zonder angst naar school kunnen fietsen. Waar ouders hun kinderen met een gerust hart kunnen laten vertrekken. Waar de fiets niet de uitzondering is, maar een vanzelfsprekende keuze.

De telling van 29 mei maakt duidelijk dat we daar nog niet zijn.

Maar ze toont ook waarom we moeten blijven werken aan veilige fietsinfrastructuur, lagere snelheden in woonwijken en schoolomgevingen die kinderen centraal zetten.

Het is tijd voor de #Kindnorm.

Want een stad die goed is voor kinderen, is een stad die goed is voor iedereen.