Waarom 30 km/u de stad veiliger maakt voor iedereen!

Steeds meer steden en gemeenten schakelen over naar 30 km/u binnen de bebouwde kom.

Misschien heb je het al gemerkt in Aalst of andere steden: verkeersdrempels, wegversmallingen en nieuwe verkeersborden die de snelheid omlaag brengen.

Maar waarom doen we dit eigenlijk? πŸ€”

30 is het nieuwe 50 – en dat is goed nieuws! 🚦

Een lagere snelheid zorgt voor minder en minder zware ongevallen. De cijfers liegen er niet om:
βœ… Minder risico op zware verwondingen – Bij een botsing aan 30 km/u is de overlevingskans 5x groter dan bij 50 km/u.
βœ… Veiliger voor fietsers en voetgangers – Hoe trager het verkeer, hoe meer oog bestuurders hebben voor hun omgeving.
βœ… Meer rust en leefbaarheid – Minder snelverkeer betekent minder lawaai en een aangenamere buurt.

30 km/u: niet alleen voor steden, maar ook voor dorpen! 🏑

Het gaat niet alleen om drukke stadscentra. Ook dorpskernen en schoolomgevingen worden veiliger met een lagere snelheid. Kinderen, ouderen en mensen met beperkte mobiliteit krijgen zo een veiligere omgeving om te wandelen en te fietsen.

Wat kunnen we nog meer doen? πŸ’‘

Naast het invoeren van 30 km/u, is het belangrijk dat de wegen aangepast worden zodat de snelheid ook effectief wordt nageleefd. Wegversmallingen, asverschuivingen en drempels helpen om een trager en rustiger verkeer af te dwingen.

Een stad op maat van mensen, niet van snelheid πŸš²πŸ’™

Fietsersbond Aalst steunt 30 km/u als norm binnen de bebouwde kom. We willen een stad waar voetgangers en fietsers zich veilig voelen en waar autoverkeer op een verantwoorde manier wordt ingepast.

Sluit je aan en help ons bouwen aan een veiliger, gezonder en aangenamer Aalst! πŸ’š

MAATREGEL VOOR VEILIG FIETSVERKEER VAN 50 NAAR 30 km/u BINNEN DE BEBOUWDE KOM
bron: fietsberaad: maatregelen voor een veilig fietsverkeer