Knelpunt: Fietsersoversteekplaats Walstraat, Aalst

EVEN VOOR ALLE DUIDELIJKHEID:
wij zijn voor deze fietsstraat en een goede doorgang van Leirekensroute en F27 op een veilige manier tot in de centrum van de stad. Wij vinden ook dat elke weggebruiker, dus ook de fietser, zich aan de verkeersregels moet houden.

Tot op de dag van vandaag is in deze proefopstelling naar ons weten nog geen enkel verkeersongeval gebeurd.

Wij vragen wel een herwaardering van het STOP-bord, verkeersregels zijn er voor iedereen

 

Melding via mail: Ik herinner u graag aan mijn schrijven van 8 oktober 2018, met betrekking tot het niet respecteren van de STOP borden aan de fietsoversteekplaats thv de Walstraat, gericht aan jullie en aan de verkeerspolitie Aalst.

Het Laatste Nieuws juli 2018

Honderden fietsers trotseren dagelijks deze suïcide oversteekplaats

  • Proefproject van 6 maanden, gestart op 6 juli 2018.
  • Met als doel: VEILIGE oversteekplaats voor honderden fietsers die gebruik maken van Leirekensroute.
  • 1 jaar na de invoering is de situatie nog altijd niet aangepast!
  • 6 op de 10 voertuigen negeren er dagelijks de stopborden.
  • Waarom zouden ze, er zijn geen controles noch sancties.
  • Doch dit betreft een overtreding van de tweede graad twv €116.
  • Duurder dan een basis snelheid (€53) – alcohol overtreding (€105).

Melding van een bezorgde ouder op 8 okt 2018

Beste,

Is het mogelijk om controles (aanwezigheid) uit te voeren op de suïcide fietsoversteekplaats thv kruispunt Frits de Wolfkaai met de Walstraat? Gemotoriseerde voertuigen blijven er een maand na invoering vaak met een rotvaart de “STOP” borden negeren. Het is een verbetering dat fietsers meer rechten gekregen hebben in het verkeer, maar onze kinderen kunnen daar niet altijd het onderscheid in maken dat dat ook levensbedreigend kan zijn.

Gegroet een bezorgde ouder.

dit is het antwoord dat wij van de politiezone kregen ivm je melding :

Beste. De fietsoversteekplaats ter hoogte van het kruispunt Frits De Wolfkaai en de Walstraat betreft een proefopstelling en het is de bedoeling dat dit na een periode van 6 maand zal worden geëvalueerd. Afhankelijk van de resultaten zal het kruispunt aangepakt worden en zullen er structurele maatregelen genomen worden om de voorrang voor de fietsers meer afdwingbaar te maken. Net zoals op alle locaties waar een voorrangsregeling van toepassing is dienen de weggebruikers steeds de eigen veiligheid te verzorgen. Dit houdt onder meer ook in dat men desnoods bij een onveilige verkeerssituatie zijn voorrang afstaat. Vele zwakke weggebruikers durven wel eens vergeten dat zij inderdaad “zwak” zijn en nemen dan vaak onverantwoorde risico’s. Mogen wij vragen nog even geduld te hebben? Ondertussen zal vanuit de dienst Verkeerstoezicht – in de mate van het mogelijke en afhankelijk van het beschikbare personeel – op bovenvermelde locatie gecontroleerd worden. Wij hopen u van dienst geweest te zijn. Met vriendelijke groeten. Hans Van der Taelen. Hoofdinspecteur. Directie BPZ (Basis Politiezorg) – Verkeer. Afdeling Verkeersadvies.

 

Gloednieuwe rotonde Gentsesteenweg #oogcontactredtlevens

Na een klacht vorige week die als eerder aan de stad was gericht, en jammer genoeg door geschoven, hadden wij onze vrees via de pers geuit.

Plots komt er een reactie van AWV maar jammer genoeg wordt er nog steeds niet naar de fietser die er dagelijks voorbij komt geluisterd.
Wij vragen ons al direct 2 dingen af:

  • waar moeten de voetgangers nu oversteken, en waar worden ze dan naartoe geduwd?
  • de fietsers wordt met deze “oplossing” dichter naar het rondpunt gebracht, wat denk ik ook niet altijd even veilig is wanneer er op de buitenste band van het rondpunt vrachtwagens of bussen rijden.

Wanneer we gaan kijken op de foto’s en zien dat het fietspad dus 1m zal opschuiven zal er niet zo veel extra zicht zal zijn, en dus het oogcontact waar wij zo om vragen maar 1m extra kans krijgen, maar aan de snelheid waarmee auto’s daar naar boven kunnen komen is dit ook maar met moeite een extra seconde...

Als die muur echt niet 20 of 30 cm kan verlagen zullen ander opties nog altijd nodig zijn.

Bij planning weet met toch wat de ooghoogte is van de standaardfietser en zou hier eindelijk eens rekening mee moeten worden gehouden bij zo een miljoenenplannen!!!

Knipperlichten, een lichtbrug, een grote spiegel om duidelijk te maken dat hier een levensgevaarlijke situatie aankomt, al geeft dit nog steeds niet ons oogcontact.

Wanneer wil AWV de les leren: #oogcontactredtlevens 

Het enige wat we hieruit jammer genoeg nog eens moeten opmerken dat auto’s geen hinder zullen ondervinden, en dat de doorstroming van de auto weer eens primeert boven de veiligheid van de actieve weggebruiker…

Nieuwsbrief AWV 6 juni naar aanleiding van onze klacht over levensgevaarlijke situatie

Aanpassing op rotonde (R41) aan Gentsesteenweg
De zichtbaarheid van de fietsers op het afgewerkte deel van de rotonde aan de Gentsesteenweg is onvoldoende. Waar de fietsers de afrit van de ring (R41) naar de rotonde dwarsen, kunnen fietsers de aankomende auto’s niet voldoende zien en omgekeerd. Dat komt door de betonnen afscherming aan de tunnelmond. Door het fietspad verder van de afscherming te leggen, kunnen we dit probleem aanpakken. Dit gebeurt tussen 11 en 17 juni. Fietsers zullen in die periode een omleiding moeten volgen.
Aanpassing fietspad van 11 tot 17 juni
Het fietspad dat nu vlak naast het afschermende muurtje ligt zal ter hoogte van de afrit verlegd worden, zodat het dichter tegen de rotonde ligt. Hiervoor moet een stuk van de grijze betonstrook tussen het fietspad en de rijweg opgebroken worden en heraangelegd worden in rode beton. De voorrangsregeling wijzigt hiermee niet. Fietsers moeten voorrang geven aan het autoverkeer op de rotonde.
De werken starten op dinsdag 11 juni met moeten op 17 juni afgerond zijn. Tijdens de werken rijden de fietsers om via de ventwegen en de rotonde aan de Raffelgemstraat. Autoverkeer zal geen hinder ondervinden.
Afscherming voor veiligheid op rotonde
De betonnen afscherming aan de tunnelmond dient als bescherming voor alle weggebruikers op de rotonde. De afscherming moet voldoende hoog zijn voor de veiligheid. Het is niet mogelijk om de betonnen afscherming te vervangen door een doorzichtige wand. De wand vormt voor de stabiliteit namelijk één geheel met de tunnelwand en is opgebouwd uit gewapend beton. Aanpassingen aan deze constructie zijn hierdoor niet mogelijk.
Ventwegen en zuidelijk deel rotonde binnenkort klaar
De werken aan de ventwegen en de afwerking van de rotonde zitten mooi op schema. Op maandag 17 juni gaan beide ventwegen open voor verkeer. In de eerste helft van juli zal ook het zuidelijk deel van de rotonde afgewerkt zijn en gaat die open voor verkeer.

KNELPUNT: rondpunt Siesegem

op 19/05 werd ons (Fietsersbond Aalst) een gemiste kans aan het rondpunt boven de nieuwe tunnel door gegeven.
Komende van de Capucienenlaan en fietsend richting Gent dien je 2 punten te kruisen:
> een eerste is daar waar de auto’s de tunnel richting Asse kunnen inrijden
> een tweede is daar waar de auto’s de tunnel uitrijden en het rondpunt op willen komen

Als je daar als fietser wil kruisen kan je moeilijk zien of er een auto komt en zit de fietser niet in het direct vizier van de automobilist. Dit omdat de betonnen afsluiting naar de tunnel behoorlijk hoog is wat we logisch vinden voor de veiligheid en het fietspad daar vlak naast ligt.
Is er een mogelijkheid om de laatste meter voor de oversteekplaats ietsje te verlagen om de zichtbaarheid te verbeteren?

Op 23/05 kwam een 2e melding:
Graag zou ik een van mijn grote bezorgdheden delen. Wellicht kam het jullie reeds ter oren. Ik kan jullie meegeven dat het ook bij heel wat stadsbewoners bezorgdheid opwekt. Waarover gaat het: Het verkeer dat komt van het viaduct kan via de rotonde de tunnel uitrijden richting Vijfhuizen. Indien je als automobilist de tunnel uitrijdt, zijn de fietsers komende van Aalst centrum richting Wetteren onzichtbaar op de rotonde. Deze situatie is uitermate gevaarlijk (dodelijk). Zowel de automobilist als fietser kunnen elkaar niet zien. Vroeger (voor de werken) stond dit aangestipt als een zwart punt, maar ik geloof dat dit punt nu nog zwarter is. Het plaatsen van borden of voorrangstekens zal de situatie echter niet oplossen. De muur doorzichtig maken d.m.v. het plaatsen van glas kan de situatie deels verbeteren. Ik ben absoluut geen verkeersexpert, maar wel een bezorgde buurtbewoner, ouder, weggebruiker,

Op 23/05 kwam een derde melding via FaceBook met een filmpje: https://www.facebook.com/defritzz/videos/10156647389457481/

Vermits de stadsdiensten onze melding hebben gesloten, want dit valt niet onder hun bevoegdheid, is het nu aan AWV – meldpuntwegen.be door gegeven, maar als iemand nog opmerkingen of vragen heeft, laat dit gerust weten.

Op de 6de nationale applausdag voor fietsers lanceren wij ons eerste wist-je-datje

Fietsersbond Aalst applaudisseert mee

Op donderdag 21 maart staan meer dan 100 teams over heel België tijdens de ochtendspits paraat om fietsers te belonen met een applaus. Ook Fietsersbond Aalst doet mee. Via dit initiatief van de Fietsersbond, de belangenbehartiger van alle fietsers, en haar Franstalige tegenhanger GRACQ, wil Fietsersbond Aalst fietsers feliciteren. Een hartverwarmend applaus voor mensen die dagelijks de fiets nemen voor woon-werkverkeer, naar school, naar de winkel, … Om hen te bedanken en aan te moedigen: zij maken de keuze voor het slimste en gezondste vervoermiddel!

De Nationale Applausdag voor fietsers viert dit jaar zijn zesde verjaardag! Fietsersbond Mechelen en Mechelen Klimaatstad startten deze eenvoudige maar sterke actie. Na tientallen Mechelse edities ging de actie in 2014 nationaal. Bekijk de overzichtskaart met de geplande applausacties en hun initiatiefnemers over heel België. Vorig jaar applaudisseerden 138 teams, zouden het er dit jaar even veel zijn?

Deze keer steekt ook Fietsersbond Aalst  de fietsers een hart onder de riem op Leirenkensroute aan de Zwembadlaan. Fietsers ontvangen er voor deze gelegenheid alvast een vroeg paascadeautje.

 

Waarom op deze locatie?

Omdat elke fietsinvalsweg naar de stad voorrang moet krijgen.

Een veilige en fietsvriendelijke stad kan enkel eens de toegangswegen ook fiets- en kindvriendelijk zijn.
Met deze actie zetten we fietsen in  Aalst  in de kijker, en vragen we blijvende aandacht voor een duurzaam fietsbeleid.

Daarnaast lanceren we bij deze actie ook ons eerste wist-je-datje over veilig fietsverkeer onder de slogan ‘Heb je geen meter, wacht dan beter!

De bedoeling is om deze boodschap op zo veel mogelijk plaatsen in en rond de stad te verspreiden. Zo’n drie tot vier keer per jaar zullen we zo’n nieuw wist-je-datje lanceren.

Iedereen die deze affiche wenst op te hangen kan ze hierboen downloaden, of via mail aanvragen.

PRAKTISCH
Waar: Leirekensroute / Zwembadlaan, kruispunt Ring Aalst
Wanneer: donderdag 21 maart 2018 7u30 – 8u30
Contact: Marleen Stallaerts – info@Fietsersbond-Aalst.be

Nieuwjaarsreceptie 25 januari 2019

Na 7 jaar voorzitterschap heeft Ronny Van Cutsem de fakkel door gegeven aan Marleen Stallaerts.

Wij danken Ronny voor zijn inzet, en wensen hem veel succes bij zijn volgende plannen.
Op onze nieuwjaarsreceptie hebben we dus afscheid genomen van onze voorzitter, al denken we at zijn hart toch bij de fiets zal blijven.

Een van de belangrijkste boodschappen deze avond was het voorstellen van een wervend fietsbeleid aan onze nieuwe schepenen en de burgemeester van Aalst.

Het volledige memorandum kan je hier downloaden

Wij hopen op een goede samenwerking, en dialoog, want enkel zo kunnen we samen naar een mooie, leefbare, veilige en gezonde stad werken.

Enkele sfeerbeelden van onze avond :

 

Wie is nu Marleen, de nieuwe voorzitter?

copyright LDS/ Het Nieuwsblad
copyright LDS/ Het Nieuwsblad

#borntobike, en de fietskriebel van heel vroeg mee gekregen, al was leren fietsen in een stadstuin in Anderlecht niet altijd even gemakkelijk.
Mijn grootvader had een fietsenhandel, opgestart rond 1900 in Hoeilaart, toen de Fietsersbond nog niet direct nodig was, want fietsen was toen evident, je was de koning te rijk als je een fiets had.  Voor de auto de overhand kreeg in ons straatbeeld.

Nu fervent fietser, verkeerskundige, schrijft ik een thesis over basismobiliteit, en besef ik dat indien we niet anders gaan denken over hoe we ons verplaatsen, en indien onze stadsbesturen geen knopen gaan doorhakken, mobiliteit en gezondheid naar de toekomst toe in moeilijke tijden gaan komen.

Wat mag je van mij verwachten?

Ik zal blijven ijveren voor een leefbare en centrumstad, waar alle actieve weggebruikers (dus ook stappers) een rechtmatige plaats krijgen, en niet enkel de restplaats.
Ik wil elk dialoog aangaan, met de gebruikers van de straat, maar ook met het stadsbestuur, en al zullen we het niet altijd eens zijn, en ieder een eigen mening hebben, toch is praten belangrijk.
Iedereen die iets wenst te bespreken is zeker welkom. Stuur gerust een mail naar info@fietsersbond-aalst.be

 

Onze bemerkingen bij de uitbreiding van zone 30 in Aalst

Al jaren ijvert de Fietsersbond in Aalst voor een uitbreiding van de zone 30 binnen de Ring (R41), en na een eerder persbericht waarin onze nieuwe schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht zelf aangaf dat dit zeker moest gebeuren hadden we terug hoop dat dit er ooit van zal komen.

Artikel Leen De Smet – Het Nieuwsblad 6 september 2018

Maar zo ver zijn we niet, deze week zien we mooie titels in de pers verschijnen  ‘zone 30 in de binnenstad’ (Aalst.be), en natuurlijk zijn wij blij.

Maar de euforie verdwijnt snel als je verder leest, want we blijven bij de 11 straten die al in september aangekondigd waren.

Dus even een kaartje inkleuren. Wallenring (groen) blijft zone 50, schoolomgeving en fietsstraten (blauw) waren al zone 30, dus een klein beetje rood om de nieuwe zone 30 aan te geven.

Echt duidelijk is dit niet, voor geen enkele weggebruiker.

Wij kunnen ons niet inbeelden dat :

  1.  de kost om zone 30 in alle straten in te richten ipv enkel in een paar zo veel verschilt
  2. het handhaven van bovenstaande snelheidsinstelling gemakkelijk zal zijn.

Daarom blijven wij gaan voor een volledige zone 30 binnen de R41

Want vaart minderen spaart kinderen

UItnodiging Nieuwjaarsreceptie 2019

Onze plannen voor 2019

samen met elke fietser in Aalst
werken aan een
Wervend Fietsbeleid

Daarom nodigen wij je graag uit op onze nieuwjaarsreceptie.

op 25 januari 2019
vanaf 20u
in Cyclom Bikestore
Gentsesteenweg 171 – 9300 Aalst

Beste fietsvrienden,

Resoluut de kaart van de fiets trekken, betekent werken aan een geïntegreerd fietsbeleid.

Geïntegreerd fietsbeleid is teamwerk. Fietsbeleid dat enkel berust op de schouders van één schepen, uiteraard die van mobiliteit, heeft minder kans van slagen. Wanneer het hele schepencollege een breed gemeentelijk project ondersteunt waarin de fiets de hoofdrol speelt, dan werkt het samen aan een inspirerend project.

Een gemeente die is ingericht op maat van fietsers en voetgangers heeft alleen maar voordelen:
•efficiënt gebruik van beschikbare ruimte, meer leven op straat, meer sociale controle, meer verkeersveiligheid, een betere bereikbaarheid, properder lucht en een gevoelige verbetering van de algemene levenskwaliteit. Kortom, een fietsgemeente is een aantrekkelijke gemeente.
•Ontwerp, denk en organiseer vanuit fietsers en voetgangers, jong én oud. Vandaag moeten fietsers en voetgangers het vaak stellen met de ‘restruimte’. Dat is de ruimte die overblijft eens de rijbanen van de auto zijn ingetekend. Maar een gemeente die aantrekkelijk wil zijn en blijven, draait die logica om. Alles begint met actieve weggebruikers die volop ruimte krijgen.
•Maak fietsers en voetgangers maatgevend in woonwijken, handelskernen, schoolomgevingen en alle andere plekken waar veel activiteiten zijn. Denk niet langer in termen van autodoorstroming, vraag je niet langer af hoeveel auto’s er per uur kunnen passeren, maar denk in termen van aantal mensen. Durf duidelijke keuzes maken voor de fietser en de voetganger.
•Die samenwerking wordt tastbaar door de invoering van de fietstoets. Dit is een concreet hulpmiddel om bij elke beslissing binnen elk beleidsdomein de vraag te stellen wat de mogelijke impact is op het fietsgebruik. Elke opportuniteit die fietsen vanzelfsprekend kan maken, moet worden aangegrepen. Is de impact op het fietsgebruik positief: fantastisch, en misschien kan er nog meer worden uitgehaald? Is er geen impact: kan er toch iets worden uitgehaald? Is een maatregel negatief voor het fietsgebruik: zullen we bijsturen?

Wij willen jullie verwelkomen met een glaasje en een hapje, en zullen ons voorstel tot beleid die avond graag uit de doeken doen.

Met fietsvriendelijke groeten
Het Fietsersbond Aalst team

Ontdek de voordelen die je als lid geniet, en ben je nog geen lid kan je dat via de site worden.
Je ontvangt 4x per jaar het Magazine Veelo

Copyright © 2019 Fietsersbond-Aalst, Alle rechten voorbehouden.

Fietsopstelvak vaak genegeerd door automobilisten

Een melding vandaag binnen gekregen via Facebook

Een zoveelste voorsorteergeval in de Dirk Martensstraat vanmorgen. Het brede fietspad wordt vaak aanzien als voorsorteerstrook. Is dit niet duidelijk genoeg aangegeven?

Nu over de manier waarop het is aangegeven is denk ik weinig te zeggen, een duidelijke strook, aangeduid met wit onderbroken lijn van een fietspad, dat uitloopt in het fietsopstelfak, duidelijk aangegeven door een eerste stopstreep voor gemotoriseerd verkeer, en een tweede stopstreep voor fietsers.

Alleen naleven van de verkeerswetgeving lijkt echt wel moeilijk…

Het fietsopstelvak is afgebakend door
twee stopstrepen. Wanneer het verkeerslicht
op rood staat, mogen de
fietsers zich opstellen tussen deze
twee strepen, vóór de stilstaande
wagens. Automobilisten moeten
bij oranje of rood licht steeds
stoppen voor de eerste stopstreep.
Zodra het groen is, mogen fietsers
als eersten het kruispunt oprijden.

 

 

Niet dat we tegen fluo zijn, en goede fietsverlichting moet er zijn, en bij gebrek hieraan mag er zeker geverbaliseerd worden, net zoals bij elke overtreding van iedere weggebruiker.

Persartikel Wies Callens – Fietsersbond
maar het is de fietser die zichtbaar moet zijn, het is de fietser die ervoor moet zorgen dat de automobilist hem kan zien. Het is de fietser die verantwoordelijk is voor het ongeval als hij geen fluo draagt, lijkt het wel. Fluo-hesjes zijn gemaakt om zichtbaar te zijn in gevaarlijke situaties: werven, wegenwerken, een vliegveld. Als het verkeer een plek is waar we onze kinderen moeten uitdossen als wegenwerkers, dan is er iets mis met ons verkeer. En niet met de kledij van onze kinderen.

Alle heisa over al dan niet verplichten van Fluo en Helm is deze week begonnen, na de fietstocht van Frank Deboosere voor het vrijwilligersproject XIU.

De reden waarom deze mensen op gestart zijn mag ook genoemd worden, een aantal (dodelijke) ongevallen met fietsers 10 jaar geleden.

Maar hier knelt dus eigenlijk het schoentje.  Jammer genoeg zijn er nog steeds té veel ongevallen met fietsers, die al dan niet fluo en helm dragen, maar aan het echte probleem, het structurele probleem van onze weginfrastructuur en verkeerswetgeving is in die 10 jaar niets veranderd.

Campagnes worden voor de Vlaamse overheid opgestart, zoals Helm Op Fluo Top, waarin zoals Wies Callens zegt, de fietser veilig op de weg kan mat fluo en helm.  Maar geeft dit onze kleine fietsertjes geen fout veiligheidsgevoel?

Werk maken, zoals bij onze Noorderburen, van een veilige fietsinfrastructuur en naleven van de wegcode door iedereen, zou dit niet een betere oplossing zijn?

 

lees ook : Fluo en/of helm al dan niet verplichten

Eerste Kidical Mass Ride Aalst – samen met Critical Mass Aalst

Onze eerste Kidacal Mass ride was onmiddellijk een geslaagde versie met ongeveer 120 deelnemers.

Ook dit toont weer eens aan dat een veilige omgeving voor onze schoolgaande kinderen een prioriteit moet zijn. Willen we in de toekomst naar een aangenaam leefbare stad, waar iedereen zijn weg kan vinden, moeten er heel wat keuzes worden gemaakt. Minder auto’s is hier één van, want alleen zo zullen diegene die echt nog de auto nodig hebben ook op een vlotte manier de stad in en uit kunnen.

Wanneer er voldoende aangepaste infrastructuur voor handen is zullen heel wat mensen gemakkelijker de stap nemen naar een alternatief vervoersmiddel.

Maar de vele deelnemers van onze eerste Kidical Mass tonen aan dat héél wat mensen nu al de overstap hebben gemaakt en dat dit ook mogelijk is met kleine kinderen.

Dank voor alle steun, ook van de politiediensten (want dit is niet hun eigenlijke taak, maar ze hebben het toch gedaan)

Alle beeldmateriaal met dank aan Lieven Rowies


Lokale afdeling van de Fietsersbond VZW

Facebook
YouTube
YouTube