Nieuwjaarsreceptie 25 januari 2019

Na 7 jaar voorzitterschap heeft Ronny Van Cutsem de fakkel door gegeven aan Marleen Stallaerts.

Wij danken Ronny voor zijn inzet, en wensen hem veel succes bij zijn volgende plannen.
Op onze nieuwjaarsreceptie hebben we dus afscheid genomen van onze voorzitter, al denken we at zijn hart toch bij de fiets zal blijven.

Een van de belangrijkste boodschappen deze avond was het voorstellen van een wervend fietsbeleid aan onze nieuwe schepenen en de burgemeester van Aalst.

Het volledige memorandum kan je hier downloaden

Wij hopen op een goede samenwerking, en dialoog, want enkel zo kunnen we samen naar een mooie, leefbare, veilige en gezonde stad werken.

Enkele sfeerbeelden van onze avond :

 

Wie is nu Marleen, de nieuwe voorzitter?

copyright LDS/ Het Nieuwsblad
copyright LDS/ Het Nieuwsblad

#borntobike, en de fietskriebel van heel vroeg mee gekregen, al was leren fietsen in een stadstuin in Anderlecht niet altijd even gemakkelijk.
Mijn grootvader had een fietsenhandel, opgestart rond 1900 in Hoeilaart, toen de Fietsersbond nog niet direct nodig was, want fietsen was toen evident, je was de koning te rijk als je een fiets had.  Voor de auto de overhand kreeg in ons straatbeeld.

Nu fervent fietser, verkeerskundige, schrijft ik een thesis over basismobiliteit, en besef ik dat indien we niet anders gaan denken over hoe we ons verplaatsen, en indien onze stadsbesturen geen knopen gaan doorhakken, mobiliteit en gezondheid naar de toekomst toe in moeilijke tijden gaan komen.

Wat mag je van mij verwachten?

Ik zal blijven ijveren voor een leefbare en centrumstad, waar alle actieve weggebruikers (dus ook stappers) een rechtmatige plaats krijgen, en niet enkel de restplaats.
Ik wil elk dialoog aangaan, met de gebruikers van de straat, maar ook met het stadsbestuur, en al zullen we het niet altijd eens zijn, en ieder een eigen mening hebben, toch is praten belangrijk.
Iedereen die iets wenst te bespreken is zeker welkom. Stuur gerust een mail naar info@fietsersbond-aalst.be

 

Onze bemerkingen bij de uitbreiding van zone 30 in Aalst

Al jaren ijvert de Fietsersbond in Aalst voor een uitbreiding van de zone 30 binnen de Ring (R41), en na een eerder persbericht waarin onze nieuwe schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht zelf aangaf dat dit zeker moest gebeuren hadden we terug hoop dat dit er ooit van zal komen.

Artikel Leen De Smet – Het Nieuwsblad 6 september 2018

Maar zo ver zijn we niet, deze week zien we mooie titels in de pers verschijnen  ‘zone 30 in de binnenstad’ (Aalst.be), en natuurlijk zijn wij blij.

Maar de euforie verdwijnt snel als je verder leest, want we blijven bij de 11 straten die al in september aangekondigd waren.

Dus even een kaartje inkleuren. Wallenring (groen) blijft zone 50, schoolomgeving en fietsstraten (blauw) waren al zone 30, dus een klein beetje rood om de nieuwe zone 30 aan te geven.

Echt duidelijk is dit niet, voor geen enkele weggebruiker.

Wij kunnen ons niet inbeelden dat :

  1.  de kost om zone 30 in alle straten in te richten ipv enkel in een paar zo veel verschilt
  2. het handhaven van bovenstaande snelheidsinstelling gemakkelijk zal zijn.

Daarom blijven wij gaan voor een volledige zone 30 binnen de R41

Want vaart minderen spaart kinderen

UItnodiging Nieuwjaarsreceptie 2019

Onze plannen voor 2019

samen met elke fietser in Aalst
werken aan een
Wervend Fietsbeleid

Daarom nodigen wij je graag uit op onze nieuwjaarsreceptie.

op 25 januari 2019
vanaf 20u
in Cyclom Bikestore
Gentsesteenweg 171 – 9300 Aalst

Beste fietsvrienden,

Resoluut de kaart van de fiets trekken, betekent werken aan een geïntegreerd fietsbeleid.

Geïntegreerd fietsbeleid is teamwerk. Fietsbeleid dat enkel berust op de schouders van één schepen, uiteraard die van mobiliteit, heeft minder kans van slagen. Wanneer het hele schepencollege een breed gemeentelijk project ondersteunt waarin de fiets de hoofdrol speelt, dan werkt het samen aan een inspirerend project.

Een gemeente die is ingericht op maat van fietsers en voetgangers heeft alleen maar voordelen:
•efficiënt gebruik van beschikbare ruimte, meer leven op straat, meer sociale controle, meer verkeersveiligheid, een betere bereikbaarheid, properder lucht en een gevoelige verbetering van de algemene levenskwaliteit. Kortom, een fietsgemeente is een aantrekkelijke gemeente.
•Ontwerp, denk en organiseer vanuit fietsers en voetgangers, jong én oud. Vandaag moeten fietsers en voetgangers het vaak stellen met de ‘restruimte’. Dat is de ruimte die overblijft eens de rijbanen van de auto zijn ingetekend. Maar een gemeente die aantrekkelijk wil zijn en blijven, draait die logica om. Alles begint met actieve weggebruikers die volop ruimte krijgen.
•Maak fietsers en voetgangers maatgevend in woonwijken, handelskernen, schoolomgevingen en alle andere plekken waar veel activiteiten zijn. Denk niet langer in termen van autodoorstroming, vraag je niet langer af hoeveel auto’s er per uur kunnen passeren, maar denk in termen van aantal mensen. Durf duidelijke keuzes maken voor de fietser en de voetganger.
•Die samenwerking wordt tastbaar door de invoering van de fietstoets. Dit is een concreet hulpmiddel om bij elke beslissing binnen elk beleidsdomein de vraag te stellen wat de mogelijke impact is op het fietsgebruik. Elke opportuniteit die fietsen vanzelfsprekend kan maken, moet worden aangegrepen. Is de impact op het fietsgebruik positief: fantastisch, en misschien kan er nog meer worden uitgehaald? Is er geen impact: kan er toch iets worden uitgehaald? Is een maatregel negatief voor het fietsgebruik: zullen we bijsturen?

Wij willen jullie verwelkomen met een glaasje en een hapje, en zullen ons voorstel tot beleid die avond graag uit de doeken doen.

Met fietsvriendelijke groeten
Het Fietsersbond Aalst team

Ontdek de voordelen die je als lid geniet, en ben je nog geen lid kan je dat via de site worden.
Je ontvangt 4x per jaar het Magazine Veelo

Copyright © 2019 Fietsersbond-Aalst, Alle rechten voorbehouden.

Fietsopstelvak vaak genegeerd door automobilisten

Een melding vandaag binnen gekregen via Facebook

Een zoveelste voorsorteergeval in de Dirk Martensstraat vanmorgen. Het brede fietspad wordt vaak aanzien als voorsorteerstrook. Is dit niet duidelijk genoeg aangegeven?

Nu over de manier waarop het is aangegeven is denk ik weinig te zeggen, een duidelijke strook, aangeduid met wit onderbroken lijn van een fietspad, dat uitloopt in het fietsopstelfak, duidelijk aangegeven door een eerste stopstreep voor gemotoriseerd verkeer, en een tweede stopstreep voor fietsers.

Alleen naleven van de verkeerswetgeving lijkt echt wel moeilijk…

Het fietsopstelvak is afgebakend door
twee stopstrepen. Wanneer het verkeerslicht
op rood staat, mogen de
fietsers zich opstellen tussen deze
twee strepen, vóór de stilstaande
wagens. Automobilisten moeten
bij oranje of rood licht steeds
stoppen voor de eerste stopstreep.
Zodra het groen is, mogen fietsers
als eersten het kruispunt oprijden.

 

 

Niet dat we tegen fluo zijn, en goede fietsverlichting moet er zijn, en bij gebrek hieraan mag er zeker geverbaliseerd worden, net zoals bij elke overtreding van iedere weggebruiker.

Persartikel Wies Callens – Fietsersbond
maar het is de fietser die zichtbaar moet zijn, het is de fietser die ervoor moet zorgen dat de automobilist hem kan zien. Het is de fietser die verantwoordelijk is voor het ongeval als hij geen fluo draagt, lijkt het wel. Fluo-hesjes zijn gemaakt om zichtbaar te zijn in gevaarlijke situaties: werven, wegenwerken, een vliegveld. Als het verkeer een plek is waar we onze kinderen moeten uitdossen als wegenwerkers, dan is er iets mis met ons verkeer. En niet met de kledij van onze kinderen.

Alle heisa over al dan niet verplichten van Fluo en Helm is deze week begonnen, na de fietstocht van Frank Deboosere voor het vrijwilligersproject XIU.

De reden waarom deze mensen op gestart zijn mag ook genoemd worden, een aantal (dodelijke) ongevallen met fietsers 10 jaar geleden.

Maar hier knelt dus eigenlijk het schoentje.  Jammer genoeg zijn er nog steeds té veel ongevallen met fietsers, die al dan niet fluo en helm dragen, maar aan het echte probleem, het structurele probleem van onze weginfrastructuur en verkeerswetgeving is in die 10 jaar niets veranderd.

Campagnes worden voor de Vlaamse overheid opgestart, zoals Helm Op Fluo Top, waarin zoals Wies Callens zegt, de fietser veilig op de weg kan mat fluo en helm.  Maar geeft dit onze kleine fietsertjes geen fout veiligheidsgevoel?

Werk maken, zoals bij onze Noorderburen, van een veilige fietsinfrastructuur en naleven van de wegcode door iedereen, zou dit niet een betere oplossing zijn?

 

lees ook : Fluo en/of helm al dan niet verplichten

Eerste Kidical Mass Ride Aalst – samen met Critical Mass Aalst

Onze eerste Kidacal Mass ride was onmiddellijk een geslaagde versie met ongeveer 120 deelnemers.

Ook dit toont weer eens aan dat een veilige omgeving voor onze schoolgaande kinderen een prioriteit moet zijn. Willen we in de toekomst naar een aangenaam leefbare stad, waar iedereen zijn weg kan vinden, moeten er heel wat keuzes worden gemaakt. Minder auto’s is hier één van, want alleen zo zullen diegene die echt nog de auto nodig hebben ook op een vlotte manier de stad in en uit kunnen.

Wanneer er voldoende aangepaste infrastructuur voor handen is zullen heel wat mensen gemakkelijker de stap nemen naar een alternatief vervoersmiddel.

Maar de vele deelnemers van onze eerste Kidical Mass tonen aan dat héél wat mensen nu al de overstap hebben gemaakt en dat dit ook mogelijk is met kleine kinderen.

Dank voor alle steun, ook van de politiediensten (want dit is niet hun eigenlijke taak, maar ze hebben het toch gedaan)

Alle beeldmateriaal met dank aan Lieven Rowies


Geslaagde parkenfietstocht

22 april 2018 leek net een zomerdag, en misschien zijn er daarom een aantal ingeschrevenen niet komen opdagen.  Begrijpelijk, wie zou er ook niet liever van zijn tuin of een terrasje genieten op zo’n dag.
Maar toch, een groepje vrijwilligers en fietsvrienden wouden het toertje rijden, en ook eens de natuur, trage wegen en parken rond Aalst verkennen, en er ook wat uitleg van Jo De Backer bij krijgen.

En natuurlijk, ook wij hebben afgesloten met het obligate terrasje, een gezellige babbel en een leuk einde van onze zondag.

Relive ‘Fietsersbond fietstocht 22 april 2018’

Bedankt nog eens aan iedereen om het fietsdoel te steunen hier in Aalst maar ook voor elke fietser in Vlaanderen.

 

KNELPUNTMELDING : Zeshoek Aalst

Mail van een jonge moeder op 11/04/2018

Een echte noodkreet naar meer hoffelijkheid in het Aalsterse verkeer, en een dringende aanpak van de Zeshoek.
Ook voor de definitieve aanpak van het kruispunt is er dringend nood aan goede markering voor fietsers.

Ik woon sinds een jaar in Aalst en fiets zeer vaak (wij hebben geen auto). De grootste verandering die mij opviel na onze verhuis in Gent is de minder goede fietsinfrastructuur in Aalst en vooral de slechte mentaliteit van automobilisten naar fietsers en voetgangers toe (vaak heel agressief). Ik ben stomverbaasd dat dit de dag van vandaag nog bestaat. Ik heb gisteren weer het zoveelste accident gehad met een agressieve chauffeur, dat de maat nu vol is voor mij. Ik heb een melding via aalst.be verstuurd, maar wil graag via deze weg toch ook mijn melding aan jullie bezorgen in de hoop dat deze opgepikt zal worden. Ik ben in mijn zoektocht naar andere meldingen van verkeersproblemen met fietsers op jullie website terecht gekomen. Ik ben blij dat er een groep actieve inwoners is, die zich hiervoor inzetten. Ik hoop in de toekomst mee te helpen! Hieronder kunnen jullie de melding die ik aan de dienst mobiliteit heb bezorgd terugvinden:
“Ik fiets elke dag van en naar het station via de Pieter Coeckestraat en de veldstraat. Dat wil zeggen dat ik elke dag ook langs de zeshoek moet passeren en dat is levensgevaarlijk als fietser. Gisteren heb ik weer het zoveelste accident gehad met een agressieve chauffeur. In mijn zoektocht naar of dit andere mensen ook overkomt heb ik een artikel van hln gevonden, waarin vermeld wordt dat de zeshoek tegen 2020 zal heraangelegd worden (https://www.hln.be/regio/aalst/-gevaarlijke-wirwar-van-fietsers-en-auto-s~ab4635d3/). Is dit het geval?

www.hln.be
Aalst Het is een klassieke Aalsterse file: rond schooltijd ‘s ochtends aanschuiven tussen Zeshoek, Esplanadeplein, Vrijheidsstraat en Vredeplein. Bij gebrek aan een fietspad wriemelen fietsers zich tussen de wagens en kiezen voor eigenbehoud, en dus voor het voetpad. Op de Zeshoek komt het verkeer …

2020 is niet meer zover maar toch wil dit zeggen dat we nog zeker 2 jaar op dit gevaarlijke kruispunt moeten oversteken. Kan u mij vertellen hoe je als fietser van de veldstraat veilig naar de Pieter Coeckestraat kan oversteken? Kunnen er geen tijdelijke markeringen komen die de situatie tot 2020 toch iets veiliger maken?

Naast het feit dat de infrastructuur de veiligheid niet bevorderd, is er in Aalst ook een groot probleem bij de mentaliteit van de automobilisten naar de fietsers en voetgangers toe. Gisteren bijvoorbeeld heb ik het kruispunt (zeshoek) niet kunnen oversteken omdat een automobilist nog snel door het rood is gereden in de Dirk Martensstraat waardoor ik noodgedwongen nogal dicht tegen het fietspad voor de kingslize pizza stil kwam te staan. Er is geen tijd om te reageren want de lichten van de dendermondsesteenweg springen nogal snel op groen. Gevolg is dat er een chauffeur die van de dendermondsesteenweg (vanuit het centrum) naar de denderstraat wou rijden mij daar tegen komt. In plaats van in een bocht rond mij te rijden (er is daar plaats genoeg om te passeren). Komt hij tegen mij staan met zijn auto en begint hij ruzie te zoeken (iets wat zijn vriendin op de passagierszetel zeer amusant leek te vinden), en daarbij ook al het andere verkeer op te houden. In een normale situatie zou ik dit nog kunnen relativeren. Maar ik ben nu bijna 6 maanden zwanger en vind het hallucinant dat er mensen zijn die zich zo gedragen. De gedachte dat ik met ons kindje binnen een paar jaar in het Aalsterse verkeer moet, jaagt me meer en meer angst aan.

Dit accident is niet het enige. Ik fiets zeer veel en ik kom op bijna elke verplaatsing wel iets tegen. Dit was gewoon de druppel die de emmer deed overlopen.

Rutger Lievens Tussen Zeshoek en Esplanadeplein is er geen fietspad en rijden veel jonge fietsertjes op het voetpad.
Rutger Lievens Tussen Zeshoek en Esplanadeplein is er geen fietspad en rijden veel jonge fietsertjes op het voetpad.

Lokale afdeling van de Fietsersbond VZW

Facebook
YouTube
YouTube